Parenteser

Betraktninger fra Mat-teamets grønne enger

Oppskriften på et smakfullt design

Design kan være så mangt. Design er av og til subjektivt ved at noen for eksempel liker rød mens andre liker grønn. Men som oftest handler design om å skape noe matnyttig for nettopp de som skal bruke designet. Det er ikke noen vits i å designe en kaffekanne med tuten bak frem eller en firkantet fotball. Vi må tenke funksjon over form. For å finne ut av hva som fungerer best for brukerne må en lære dem å kjenne.

UX-designer

Når jeg forteller at jeg jobber som UX-designer får jeg ofte høre «Hva-da- for-no-designer?». Det skjønner jeg, fordi det er en overflod av uforståelige titler innen tek-feltet. Noen ganger svarer jeg at jobben min er å utforme brukervennlige digitale produkter, da «UX» står for «user experience». Andre ganger forteller jeg at jobben min er å passe på at du klarer å trykke på en knapp eller lese fonten på en nettside eller en app. Eller så bare dropper jeg rett og slett å si at jeg er UX-designer og forteller at jeg jobber med å løse problemer for folk i hverdagen.

Digital kokk eller web-gastronom

For å gjøre ting enda litt mer komplisert er jeg matviter i tillegg. Heller ikke denne tittelen er alle like godt kjent med. Noen artige titler jeg har lekt med litt i det siste er «digital kokk» eller «web-gastronom». For hva er egentlig oppskriften på et smakfullt og brukervennlig design? En velkjent metode å bruke er oppskriften til designtenkning, en etablert arbeidsprosess innen UX-design. Målet er å løse problemer for brukere ved å identifisere deres behov, smertepunkter og frustrasjoner. Eller hvordan gjøre restaurantgjestene dine fornøyde om du vil.

Feinschmeckeren

En ekte feinschmecker blir ikke til ved å oversteke biffen, legge igjen et hår i suppen eller bruke ingredienser som ingen liker. Samtidig er det viktig å passe på at servicen er utmerket, maten er trygg, miljøet er hyggelig, prisene er fornuftige og utvalget i menyen er passende. Og ikke minst, at stedet er tilgjengelig for alle – det må være universelt utformet. Uten alle disse punktene på plass blir ikke gjestene fornøyde og de kommer heller ikke tilbake igjen. På samme måte må en designer passe på at brukerne får en god opplevelse med deres produkt slik at de sprer ordet og returnerer.

En matnyttig oppskrift

Designtenkningsoppskriften består av fem trinn: Empatisering, definering, idémyldring, prototyping, og brukertesting. Denne prosessen trenger ikke å følges slavisk. Det er snarere tvert imot et godt, fleksibelt verktøy som tilpasses utfordringer og behov som eventuelt måtte oppstå. La oss se nærmere på hvert enkelt trinn:

1. Empatisering

Dette trinnet handler om å ta et dypdykk i hvilke problemer som egentlig skal løses og virkelig forstå brukeren sitt perspektiv. Det er som å utforske smakene og preferansene til gjestene. Å bruke råvarer av høy kvalitet som gjestene liker kan være nøkkelen til en vellykket rett. Da er det viktig å unngå elementer som gjestene ikke verdsetter, enten det er lukt, smak eller presentasjon. Intervjuer og spørreundersøkelser er gode research- metoder å benytte seg av for å innhente verdifulle innsikter og anbefalinger.

2. Definering

Etter å ha fått en litt bedre forståelse av hvem brukerne eller gjestene er, samt hva de liker eller misliker, er det tid for å definere hvem de er i ytterligere grad. Ved å utforme personaer, brukerscenarioer og en tydelig problemstilling basert på innsikter skapes en felles forståelse av brukernes eller gjestenes behov. Hvem er den typiske restaurantgjengeren hos akkurat din virksomhet? Eller hva er en klassisk demografisk profil for din bruker?

3. Idémyldring

Dette trinnet handler om å la ideene flyte fritt. Kast alle mulige ingredienser i gryta og rør om. La det boble i kanskje 30 minutter før du plukker ut de tre beste idéene og velger én. Tygg litt videre på denne idéen ved å begynne å bygge opp strukturen til et mulig digitalt produkt. Eller oppskriften på den ultimate matopplevelse.

4. Prototyping

Nå begynner produktet virkelig å ta form. Etter å ha satt opp skjelettet og strukturen for oppskriftene kan endelig matrettene formes eller skissene utvikles. Designerne bruker spesifikke verktøy og teknikker, akkurat som en kokk bruker forskjellige ingredienser og kjøkkenutstyr. Et solid fundament med et designsystem er viktig, akkurat som en kokk trenger de rette smakene og teksturene.

5. Brukertesting

For å sjekke om det endelige produktet er tilfredsstillende må dette testes på gjestene. På lik linje som skissene dine må testes på brukerne. Gjestene må bruke alle sansene sine for å vurdere om matrettens komposisjon, smak, og konsistensen står til forventningene.

I løpet av brukertestingsfasen er det viktig å observere gjestenes reaksjoner, samle inn feedback og identifisere mulige problemer som må løses. Basert på disse tilbakemeldingene kan kokken gå tilbake til kjøkkenet igjen og justere enten tekstur, smak eller presentasjon. Designeren derimot vender tilbake til skissene sine og endrer på layout, funksjoner, navigering eller innhold. Til slutt kan matrettene serveres til gjestene og designet implementeres i det digitale produktet.

Disse trinnene demonstrerer hvordan prinsippene i designtenkning kan overføres til kulinariske skapelsesprosesser. Gjennom å forstå gjestenes behov og ønsker, definere personaer og problemstillinger, utføre kreativ idémyldring, utvikle prototyper og til slutt teste produktet, kan både designere og kokker skape smakfulle design eller matretter. Enten det er et vellykket design av en nettside eller et kulinarisk mesterverk. Fleksibiliteten i designtenkningsprosessen gir rom for kontinuerlig forbedring og tilpasning for å sikre den beste brukeropplevelse. Eller matopplevelse om du vil.

Hedvig
Hedvig

Om Design og UX